Sundhed er ikke lig med vægttab

I medierne bombarderes vi konstant af billeder af tynde mennesker der er idealet. De er smukke, unge og tynde og derfor perfekte, men det er langt fra altid at tynde mennesker er sunde, bare fordi de er tynde. Men hvad skal være opfyldt før man kan karakteriseres som sund? Vi giver dig nu den ultimative guide til et sundt liv.

Læs også: Hvordan kan jeg tabe mig?

Hvorfor tabe sig?

Næsten halvdelen af danskerne er i dag karakteriseret som værende overvægtige, enten moderat eller svært. Det er aldrig sundt at være overvægtig, så det kan være en udmærket ide at smide de overflødige kilo, hvis det består af overskydende fedt. Helt enkelt vil man tabe sig når man forbrænder flere kalorier end man indtager, men et færre antal kalorier dagligt er ikke ensbetydende med sundhed og et sundere liv. 

Der er mange måder at vurdere, hvorvidt man er overvægtig eller ej. Man kan f.eks. bruge Body Mass Index (BMI), hvor man vil være overvægtig med et BMI på over 25, men det vurderer slet ikke personens reelle sundhedstilstand. BMI kan dog sagtens bruges som rettesnor for en gennemsnitlig persons ideelle vægt, men det er ikke hele sandheden. I forlængelse heraf kan man kigge i spejlet og vurdere sin kropform. Alle kroppe er forskellige, men man kan sagtens vurdere, hvorvidt eventuelle ekstra kilo på vægten består af fedt eller muskler. 

Man vil kunne få et langt mere nuanceret billede ved at kigge på, hvad vedkommende indtager af kalorier og især på, i hvilken form for fødevarer det indtages i. Helt forenklet sagt behøver et menneske 30 kcal. pr. kg. kropsvægt dagligt. Hvis man f.eks. vejer 85 kg., vil man altså behøve 85×30=2.550 kcal. Ønsker man at tabe sig, skal indtage færre kalorier, men det er ikke ligegyldigt, hvordan denne næringsreducering sker. 

Slankekur eller livsstilsændring?

Hvis man begynder udelukkende at leve af salat, vil man lynhurtigt tabe sig, men til gengæld får man ikke de nødvendige næringsstoffer til sin krop. Man skal tilføre kroppen færre kalorier, men den skal stadigvæk have næring nok til at kunne fungere hensigtsmæssigt. Alle mennesker har brug for en god kost. Mænd har med en større muskelmasse brug for mere næring end kvinder, og jo mere fysisk aktiv man er, jo mere brændstof vil kroppen have brug for. 

En skræddersyet kostplan giver dig det nødvendige overblik til at være sund og tabe dig samtidig.

Mange fødevarer som nødder, avocado, hytteost, olivenolie og frugt er meget kalorierige, men betragtes alligevel som sunde, da de tilføjer kroppen en masse sunde næringsstoffer. Man skal netop satse på en fornuftig kombination af disse og små ændringer i sine motionsvaner for at blive sundere. Man behøver ikke nødvendigvis begynde at dyrke flere timers hård motion hver dag for at blive sundere, men langt ofte kan man bruge de muligheder man har i hverdagen. F.eks. kan man med fordel droppe elevatoren og i stedet tage trapperne eller gå nogle ekstra hundrede skridt om dagen.

Hvad angår mad, kan man også undlade at bruge 2 hele æg i omeletten og i stedet nøjes med at bruge 2 æggehvider og 1 blomme. Der er alle sammen små livsstilsændringer, der giver store forandringer i sundhed.

Læs også: Derfor virker din slankekur ikke

Den gode ernæring

God og sund ernæring er et omdiskuteret begreb og afhænger af flere ting. 100 kalorier er nemlig ikke blot 100 kalorier. De består af forskellige næringsstoffer, der skal igen kroppen så meget god energi som muligt. Her vil 100 g. nødder tilføje kroppen langt flere næringsstoffer end 100 g. bland selv-slik, selvom det ikke spiller nogen rolle når man ønsker at tabe sig. Her giver 100 kcal. mindre i form af kød og salat et lige så stort vægttab som at indtage 100 kcal. mindre slik. Hvis man vil tabe sig, drejer det sig om at skabe kalorieunderskud. 

Der findes mange gode tips til god ernæring, men de fleste er enige om at man skal spise masser af forskellig frugt og grønt, fuldkornspasta, magre kød-, mejeriprodukter samt flere lette mellemmåltider i form af nødder, mørk chokolade samt andre lette snacks. Jo mindre forarbejdet mad er, jo sundere vil det være, og jo mere stabilt man kan holde blodsukkeret gennem dagen, jo mindre tilbøjelig vil man være til at spise usundt. 

Man skal dog aldrig være ked af at skære ned på chips, slik, cola og lignende. Der er ikke meget næringsværdi til kroppen, men til gengæld en masse mættede fedtsyrer, salt og tilsætningsstoffer, og dem har du aldrig godt af. 

Relaterede artikler
Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *