Hvordan kan jeg tabe mig hurtigt?

Hvis man har lidt for meget på sidebenene, kan det være en udmærket ide at tabe sig lidt. Du bliver lovet sande mirakler i form af at følge flere populære slankekure. Vi satser ikke på kure, der lover mirakler og muskler på ingen tid. Til gengæld lover vi dig en sundere hverdag med mere velvære og overskud, hvis du følger nedenstående enkle regler.

Få et varigt vægttab uden slankekur

Vi tror ganske enkelt ikke på slankekure. Alt for ofte ender man med en for ensidig kost, der i sidste ende og ofte efter kort tid gør at man opgiver og fortsætter sine gamle vaner. Hvis man ønsker et varigt vægttab og dermed en sundere livsstil, skal man satse på andet end mirakelkure. 

Hvis man ønsker et varigt vægttab og dermed en sundere livsstil, skal man satse på andet end mirakelkure. 

I stedet skal man tage udgangspunkt i sit eget liv og egne vaner og ud fra disse lave nogle ændringer, som man vil leve efter i fremtiden. 

Læs også: Hvorfor taber jeg mig ikke?

Sats på disse 3 sunde fødevarer

For at tabe sig hurtigt skal man satse på sunde fødevarer med masser af protein, gode fedtstoffer og grøntsager med få kulhydrater. Det er ikke forbudt at spise slik og sukkerholdige produkter, men man bør holde igen, da de ikke har de rigtige næringsstoffer som kroppen behøver. Alle ens måltider bør indeholde en proteinkilde, da de forhøjer stofskiftet og dermed muligheden for at tabe sig. Det giver også en fornemmelse af mæthed, så man ikke har behov for usunde snacks. 

Alle ens måltider bør indeholde en proteinkilde, da de forhøjer stofskiftet og dermed muligheden for at tabe sig.

Ligeledes anbefales det at satse på proteinrige grøntsager som broccoli, kål, salat og selleri og madvarer med gode langsomt virkende proteinkilder som f.eks.

  • Groft brød
  • Fedtfattige mejeriprodukter
  • Frugt

Her skelner man som skrevet mellem hurtigt og langsomt virkende kulhydrater. Uanset om man spiser mange eller få kalorier, er det mest hensigtsmæssigt at satse på de langsomt virkende da de påvirker blodsukkeret mindst. F.eks. er brød jo et vidt begreb, hvor groft fuldkornsbrød hører til de langsomt virkende kilder, mens hvidt brød og franskbrød hører til de hurtigtvirkende. Ligeledes vil frugter som druer og bananer pga. deres store sukkerindhold være hurtigt virkende, og man bør i stedet satse på æbler, appelsiner, jordbær og lignende.  

Ud over ovenstående har man også brug for fedt, men det skal være de rette fedtkilder. Selvom der er masser af fedt i flæskesteg og fastfood-burgere, er det ikke nødvendigvis god fedt. Her kan man i stedet satse på sunde olier.

Proteinrigt mad hjælper til en sund kost

Ved at spise en masse proteinrige grøntsager, godt magert kød og de rigtige fedtkilder vil man få alle de nødvendige fibre, der hører til en sund kost. Endelig bør man altid sørge for at drikke rigeligt vand og så sovet nok, da det også booster en sund krop. Hvis man synes at det bliver for kedeligt med stegt kylling eller andet kød med grøntsager, kan man tilsætte forskellige krydderier som chili, ingefær og meget mere. En slankekur behøver ikke betyde kedelig mad, for man har masser af mulighed for at kreere kreativ mad. 

Læs også: Derfor virker din slankekur ikke

Vores bedste 2 råd til varig sundhed

Ved at lave små ændringer i sin hverdag vil man stadig kunne synde med lidt god mad, cafebesøg eller et glas vin engang imellem. Det sker bl.a. ved at følge nedenstående råd:

  • Dyrk motion så ofte det er muligt. Og nej, du behøver ikke presse pulsen maksimalt flere timer hver dag for at dyrke motion, men det anbefales at dyrke hård motion et par gange om ugen. Ofte er der gode muligheder i hverdagen. F.eks. kan man med fordel gå på arbejde i stedet for at tage bilen, lave husarbejde eller andre små aktiviteter. Disse kan virke ligegyldige og banale, men tilsammen gør de at du får forbrændt en masse kalorier. Ved at forbrænde flere kalorier end man indtager vil man automatisk tabe sig. En kombination af den rigtige kost samt moderat og hård motion vil give mere sundhed og en forbedret livskvalitet.
  • Søg rådgivning hos en kostvejleder. Ovenstående råd er gode på generelt niveau, men hvad vil kunne målrette sin kost endnu mere ved at få målt hormoner og dermed lagt en personlig kostplan sammen med en professionel kostvejleder. Vi har nogle af Danmarks mest erfarne kostvejledere, se mere her
Relaterede artikler
Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *